• Hosai Safi

Bewegen & Mentale Gezondheid

De meeste mensen denken dat sporten vooral bedoeld is om fit te blijven en om af te vallen, maar bewegen heeft ook invloed op andere processen in het lichaam. Hoe kan bewegen jouw mentale gezondheid verbeteren?

Zo verkleint bewegen onder andere het risico op het krijgen van chronische ziekten zoals hart-en vaatziekten en diabetes. Ook verkleint bewegen depressieve symptomen.


Op dat laatste gaan we wat dieper op in. Onderzoek toont aan dat vooral bij kinderen depressieve symptomen verminderd worden door bewegen. Bij ouderen kan bewegen het risico verlagen op dementie en cognitieve achteruitgang.

Positief effect op de mentale gezondheid

Meerdere onderzoeken tonen aan dat sporten effect heeft op de mentale gezondheid. Mensen die meer sporten hebben minder last van psychische klachten. Denk hierbij aan stress, depressies of angststoornissen. Psychiater en hoogleraar Wiepke Cahn zegt dat sporten net zo effectief kan zijn als antidepressiva. Als je sport maakt je lichaam endorfine aan. Endorfine wordt ook wel het gelukshormoon genoemd. Endorfine zorgt er op korte termijn voor dat je je goed voelt, een beter lichaamsbeeld krijgt en tevreden bent over jezelf.


Bewegen vermindert stress

Daarnaast kan bewegen helpen tegen stress. Onderzoek toont aan dat je na bewegen meer ontspannen bent. Mensen die stress ervaren voelen zich beter als ze sporten.


Beweegrichtlijnen

In 2019 bewoog ongeveer de helft van Nederland volgens de beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad. Van de 4 tot 12 jarigen deed 99,8% aan de norm. Van de 65 plussers voldeed 75% aan de norm. Hieronder zie je wat de beweegrichtlijnen zijn voor specifieke leeftijdsgroepen.


4 t/m 12 jaar

- Minstens 1 uur per dag matige of zwaar intensieve inspanning

- Minstens 3x per week spier- en botversterkende activiteiten

- Voorkom stilzitten

18+

- Minstens 2,5 uur per week matige of zwaar intensieve inspanning

- Minstens 2 keer per week spier-en botversterkende activiteiten, voor ouderen ook balansoefeningen

- Voorkom stilzitten


Hoe kan jij meer bewegen?

  • Ga met iemand of een groepje sporten als je niet genoeg motivatie hebt om alleen te gaan

  • Plan momenten in om te sporten en houd je eraan

  • Kies voor de trap in plaats van de lift of roltrap

  • Pak de fiets of ga lopen in plaats van het openbaar vervoer of de auto

  • Kies een sport die je leuk vindt

  • Zet kleine doelen, die zijn makkelijker te behalen dan grote doelen. Als je meer wilt wandelen, begin dan eerst met elke dag 20 minuten en als dat goed gaat, doe er dan steeds 10 minuten bij

  • Als je gaat bellen met iemand, doe dat dan lopend

  • Doe in de pauzes van de televisie een paar oefeningen zoals squats


Voor meer gezondheidstips, volg NutriHealth op instagram!

0 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven