• Hosai Safi

Wat kan jij het beste eten als je gestrest bent?

Iedereen heeft wel eens stress. Sommige mensen krijgen verschrikkelijke eetbuien en anderen gaan er zo in op, dat ze niks naar binnen krijgen. Dit komt door de stresshormonen die je lichaam aanmaakt. Wat helpt? En wat helpt absoluut niet? Bepaalde voedingsstoffen kunnen stress verminderen, maar anderen kunnen je stress juist verergeren.


Door de adrenaline die wordt aangemaakt, denkt je lichaam dat er gevaar aan komt en dat je meer energie nodig hebt. Daarnaast zorgt meer cortisol ervoor dat je trek krijgt in ongezonde zoete, zoute of vette snacks. Als laatste is er een verlaagde hoeveelheid serotonine, wat normaal aan je hersenen doorgeeft dat je vol zit. Het lijkt hierdoor alsof je meer voeding nodig hebt, maar probeer hier niet aan toe te geven.


WEL ETEN

Het is belangrijk dat je voeding genoeg vezels, koolhydraten, antioxidanten, omega-3, B-vitamines en vitamine D bevat. Van deze voedingsstoffen is bekend dat ze stresshormonen in het lichaam verminderen. Als je volgens de Schijf van Vijf eet, krijg je hier genoeg van binnen. Voedingsmiddelen dit bevatten zijn onder andere: Volkoren graanproducten, aardappelen, havermout, peulvruchten, (blad)groenten, fruit, vette vis, gevogelte, melk(producten), walnoten, lijnzaad en koolzaadolie. Mensen die ’s ochtends vezelrijke graanproducten eten blijken daarnaast ook een sneller denkproces te hebben overdag! VERMIJDEN

  • Cafeïne zorgt er voor dat je slechter slaapt, je onrustig kan voelen en maakt het stresshormoon catecholamine aan.

  • Suiker geeft voor heel even energie, maar daarna zal je je erg moe voelen. Naast suiker bevat frisdrank ook kooldioxide, wat stress zelfs kan verergeren.

  • Fastfood. Als je gestrest bent verbrand je minder en fastfood bevat erg veel calorieën en weinig vitamines.

  • Alcohol zorgt voor een opstapeling van stress, doordat de lever eerst alcohol afbreekt, voordat het stresshormoon afbreekt. Ook slaap je minder diep na het drinken van alcohol.

Praktische tips

  • Eet voldoende gezonde dingen om je honger te stillen.

  • Beweeg, dit helpt tegen stress en leidt je af van de honger.

  • Drink veel water, je lichaam verwart honger vaak met dorst.

  • Groene thee en kamille thee werken kalmerend.

  • Neem tijd voor jezelf om de stress te verminderen.

Bekijk hier de infographic over Stress & Eten.

3 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven